Monday, July 13, 2009

Kenangan manis di Ramuan China Besar

Anak-anak yang dahagakan maklumat tentang Allahyarham Usman Awang.

Bergambar dengan adik-adik yang terlibat dalam diskusi tentang Usman Awang selepas wacana dari panel. Kelihatan dari kiri, di tangga atas : Dr. Ibrahim, Tan Sri Aziz Tape, Datin Rashidah, saya, Dato' Kemala, Dato' A. Samad Said dan Tn. Hj. Mokhtar Yassin. Kelihatan juga salah seorang dari AJK IPM.

Lihatlah wajah-wajah generasi baru yang berjinak-jinak dengan sastera. Di sebelah saya ialah penyair terkenal, Dato' Kemala dari UPM, yang juga salah seorang teman akrab Usman Awang. Beliau menjadi salah seorang dari panel wacana tersebut. Kertas kerja yang beliau bentangkan sangat menarik.
Adik-adik sedang memilih buku Usman Awang yang di hadiahkan kepada mereka.

Bercerita sedikit tentang Usman Awang dan pengendalian UA Enterprises Sdn. Bhd. Bersama saya adalah panel wacana, dari kiri : Tan Sri Aziz Tape, Dr. Arbak dari UPM, Tn. Hj. Mokhtar Yassin Ketua I- IPM dan Dato' Kemala juga dari UPM.

Dari kiri : Datin Rashidah, saya, SN Dato' A. Samad Said dan Dr. Ibrahim Ghaffar sedang mendengar wacana yang di bentangkan oleh panel.


Hari keramat - 12 Julai 2009, telah di sambut di Ramuan China Besar, Masjid Tanah, Melaka. Sebelum ini, saya tidak pernah dengar nama tempat ini, tetapi sekarang ia telah membina harapan supaya saya terus berjuang untuk memperkenalkan Usman Awang semula kepada anak-anak muda yang dahagakan pengetahuan tentang seorang insan bernama Usman Awang yang tidak pernah mereka kenal secara fizikalnya.

Pada pagi 11 Julai, jam 11 pagi, kami sekeluarga dengan sanak saudara dan beberapa orang teman akrab Allahyarham Usman Awang dan Allahyarhamah Hasnah Den, berkumpul, membaca Surah Yassin dan berdoa agar roh mereka dan roh-roh ibu-ibu dan bapa-bapa mertua kami adalah di dalam perlindungan Yang Maha Esa. Amin, amin, amin.

Saya gembira dalam kesedihan. Bukan senang untuk kami berkumpul di rumah arwah ayah dan mak yang sekarang di diami adek bongsuku, Maya, suami dan anak-anaknya. Lebih-lebih lagi apabila beberapa teman akrab arwah ayah dapat hadir bersama.

Iman Karmyla, anak sulong Maya yang menyambut hari lahirnya ke 8 pada 10 Julai, memotong kek harijadinya. Iman adalah cucu yang terakhir di sambut Allahyarham Usman Awang. Selepas acara kenduri arwah itu, saya dan suami, Rahim, berkejar ke Melaka untuk acara seterusnya.

Apabila kami akhirnya ternampak papan tanda yang tertulis RAMUAN CHINA BESAR, barulah kami faham. Dalam sangkaan saya, mungkin acara ini di adakan di sebuah taman herba Cina atau di kawasan perkampungan orang-orang Baba dan Nyonya. Rupanya, tempat ini adalah sebuah perkampungan orang Melayu yang aman dan tenang. Di sini tiada kesibukan dan 'stress' seperti di kota. Hanya orang-orang biasa dengan kehidupan biasa mereka. Tetapi di sini, semangat dan minat pada seni dan sastera sangat dalam. Dari nenek tua yang masih boleh bersyair melalui ceritanya hingga anak-anak kecil yang berjinak dengan puisi, saya sungguh teruja.

Waktu kami tiba di sebuah rumah yang di panggil Villa Al-Ghaffur, Pak A. Samad Said sedang berucap di hadapan para sasterawan, cendekiawan, anak-anak dari kolej-kolej berdekatan dan orang-orang kampung. Pada malamnya, acara pementasan drama karya penulis dan dramatis terkenal tanahair, Dinsman, bertajuk "Menunggu Kata Dari Tuhan". Pelakon terkenal Sabri Yunus dapat mempersembahkan drama monolog ini dengan baik. Penghayatannya dalam walaupun keadaan pentas, fasilitas yang kurang dan gangguan anak-anak kecil berlari dan menangis, elemen-elemen yang tidak membantu keadaan, beliau masih dapat melanjutkan hasrat penulis dengan baik. Kata isteri Dinsman, Ella, yang hadir mewakili suaminya yang uzur ketika itu, lakonan Sabri lebih baik dari yang sebelum ini.

Kami juga membawa buku-buku terbitan UA Enterprises untuk di jual. Ella, dan anaknya Iman, membantu saya. Ella juga sedang menjual buku Dinsman pada waktu itu.

Keesokan harinya, 12 Julai, seperti hari sebelumnya, kami di sajikan makanan oleh tuan punya villa tersebut. Pagi itu kami sarapan dengan nasi lemak dan kuih kampung yang enak! Saya berkenalan dengan Tan Sri Abdul Aziz Tape, salah seorang teman seperjuangan arwah ayah sewaktu beliau berada di Melaka dahulu. Beliau menceritakan tentang hubungan mereka dahulu. Tetamu yang hadir untuk acara "Wacana Pemikiran SN Usman Awang" ialah : Dato' A. Samad Said dan isteri, Datin Rashidah, Dato' Kemala dan isteri Datin Pon Mariam, Dr. Ibrahim Ghaffar dan juga Dr. Arbak atau lebih dekat lagi katanya, panggil beliau cikgu dan Tn. Hj. Mokhtar Yassin selaku Ketua I - IPM.

Setelah selesai wacana dan sesi soal-jawab dengan para hadirin, majlis Tahlil untuk Allahyarham Usman Awang di adakan sebelum makan tengahari dengan lauk-pauk kampung.

Terima kasih kepada jawatankuasa acara - Encik Razali Endun selaku Ketua II, Encik Husin Embi - Setiausaha IPM, Cikgu Rani - pengacara, Encik Ghaffur (pemilik villa) dan jawatankuasa kerja yang lain. Tahniah dan syabas kepada mereka yang prihatin tentang perjuangan sastera tanahair.

Terima kasih kepada semua yang hadir, meraikan dan memberi penghormatan kepada Allahyarham Usman Awang, yang jika masih dengan kita, umurnya genap 80 tahun, hari ini.

No comments: