Thursday, June 4, 2009

Ayahanda Tercinta.

12 Julai 2009 ini tarikh lahir sebuah bintang yang telah berjasa pada bangsa dan negara tetapi sudah pulang ke Rahmatullah demi panggilan Illahi yang lebih menyayanginya. Lebih lama saya menjiwai karya-karyanya, lebih kukuh kepercayaan saya pada idealisme beliau yang menuntut keadilan untuk semua : manusia, bumi, tanahair, alam, haiwan dan segala tumbuh-tumbuhan. Cintanya yang mendalam juga pada Tuhan Yang Maha Esa. Beliau seorang yang kelakar tetapi lebih di kenali sebagai seorang yang sinis melalui karya-karyanya, yang lebih ketara di dalam puisi-puisinya yang menyusuk kalbu dan minda. Dia memaksa kita berhenti dan memikirkan tentang kata-katanya, relevensinya pada isu. Paling istimewa tentang beliau ialah cara beliau menulis dan mengusik jiwa pembacanya hingga tertanam seribu macam rasa yang indah, yang marah, yang pilu, yang sinis, yang terapung-apung dan berbagai mengikut citarasa dan keadaan. Itulah ayah yang ku rindu teramat sangat. Tiada dua atau tiga, hanya kau seorang.

Aku rasa keseorangan walaupun ramai di kelilingku dan tanggungjawab yang berat ini, adakah yang ikhlas membantu kami teruskan perjuangan ini atau biar kami terkubur? Sebutir bintang yang pernah berjasa untuk sebuah bangsa dan negara dan masih berjasa melalui kata-katanya untuk kesedaran kita bersama, membina minda, menjadikan kita manusia yang lebih baik walaupun tidak sempurna kerana sememangnya hanya Tuhan yang sempurna.

Aku rindu masa-masa lampau. Waktu-waktu selalu duduk beramah-mesra, bercerita, bergurau-senda, berbincang tentang berbagai hal...keluarga, teman-teman, politik, apa saja. Tempat ku mengadu, tempat ku beriadah, tempat ku leraikan rindu... bukan lagi di dunia ini. TETAPI semangatnya kuat mengalir dalam jiwaku dan semangat inilah yang menemaniku mengharungi apa jua yang di baling kepada diri ini. Yang kumohon pada Illahi ialah supaya aku dapat dan sempat menunaikan janji untuk memulihara karya-karyanya untuk cucu-cicit dan generasi seterusnya walau bagaimana jua.

No comments: