Monday, July 28, 2008

Pengalaman baru UA Enterprises

Terlebih dahulu........maaf jika tidak mewarwarkan acara TV9 - Mengenang Usman Awang, yang berlangsung pada 26 July, baru2 ini, lebih awal lagi. Pihak tv9 memberitahu tentang acara ini seminggu sebelum tarikh acara. Kami di minta bantu mereka. Kami setuju walaupun baru saja selesai acara di ITNM dan masih banyak yang perlu di selesaikan. Buku2 baru UA pun belum habis siap untuk penerbitan lagi tapi demi arwah ayahanda kami rela.

Pihak waris belum pernah bekerjasama dengan sebuah stesen tv. Pengalaman baru ini lebih mencabar dalam dunia media khususnya acara tv dan hiburan. Ada beberapa permainan dalam isu-isu yang berkaitan telah membuka mata saya dan pendedahan ini memberi kami satu pengajaran. Tidak saya menafikan bahawa tiap2 pengalaman itu adalah satu pengajaran. Suka, duka, pedih atau pahit, kami terpaksa mengharunginya. Fokus saya adalah apabila terbayang arwah ayah..........pengorbanannya dan titik peluhnya bukan khusus untuk kami tetapi untuk bangsa dan negaranya.

Penyakit

Yang menular
yang memamah
hati, jiwa, perasaan
sakit.
Sakit penyakit
dari ubun rambut kepala
meronta minta penawar.

Penyakit yang rakus
sampai ke tulang
minda sakit, lemah.

Obat
di mana obat?
Bagaimana nak obat?
Sudah menjadi kanker
satu badan dan otak.

Oh! Masih ada harapan.....kata mereka
Bagaimana dan di mana?
AKU PENAT!
Aku penat senyum dengan hatiku
cuba tegakkan kebenaran untuknya.
Terbayang senyum simpulnya.

Aku kecewa......sedih......sayu
Oh Tuhan! Tenangkanlah lara ini
obatkanlah penyakit yang menular
sedarkanlah manusia-manusia ini.
Mereka yang yakin benar tapi
tak sadar diri.

Bawa kami kejalan benar
sesungguhnya kami telah sesat dan bongkak.

Lyna UA
July 2008

Pengalaman manis buat saya tentang acara tv9 ini ialah apabila adek saya Mayawati yang baru sahaja habis 'pantang' sudi bersama saya, anak saya Katriyana dan sepupu kami Roza (nama betul Badrulzaman) yang bersusah-payah datang dari JB, khusus untuk meraikan Pak Ngahnya. Roza telah mendeklamasi puisi UA dan menemani saya dan Maya sewaktu mewarwarkan acara tersebut pada pagi itu dalam program Nasi Lemak Kopi 'O' di tv9. Kami mendeklamasi puisi-puisi yang UA tulis untuk kami anak2nya dan anak saya Katriyana mendeklamasi salah satu puisi penghargaan yang saya tulis untuk arwah ayah yang bertajuk 'Kami Rindu'. Kali ini tidak ada gambar untuk di paparkan kerana kamera kami rosak dan tak dapat jurugambar kerana masa terlalu suntuk.

Memori lain yang manis ialah apabila penyanyi dan pelakon terkenal, Uji Rashid dan anaknya Chico juga sudi terlibat sama dengan menyanyikan lagu 'Uda Dan Dara' dalam rentak kreatif Chico yang 'best'. Penyanyi Nora juga ada dengan lagu Jentayu. Satu kejutan apabila pengacara Aziz Desa mengumumkan bahawa hari itu ialah harijadi Nora. Teman2 artis, waris UA dan Johan Nawawi dan anaknya Alif semua naik ke pentas untuk menyanyikan selamat hari lahir dan kek harijadi diberi tanda kasih dari suami dan anaknya. Turut bersama pada malam itu ialah penyanyi Sahri dengan lagu Kekasih dan beberapa orang artis lain.

Program ini setahu saya belum disiarkan lagi. Insyaallah akan di warwarkan jika saya tahu bila waktu siarannya nanti dan jika sempat untuk dihebohkan. Saya ingin menyatakan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang terlibat dalam acara Mengenang Usman Awang ini. Hanya Tuhan yang mengetahui dan membalas budi baik yang di limpahkan untuk arwah.

2 comments:

Anonymous said...

hai k.lyna..
hope u like the design..
simple je..
i also dh promote kt my community web..
http://performingartsmalaysia.ning.com

lyna ua said...

Roy,
Thank you for all your help and patience and creativity. I hope to meet more enterprising people like you. Salam.