Friday, June 13, 2008

Perkembangan baru.

Sudah lama saya tak dapat menulis di sini.......rindu rasanya. Okay, saya dan Dr. Zawiah (penasihat terjemah B. Inggeris) sudah selesai mempertikaikan soal terjemahan puisi2 untuk buku 'Jiwa Hamba/Enslaved Soul'. Bukan mudah untuk kami putuskan persoalan terjemahan kerana yang ketara bukan sahaja soal lain bahasa maka lain budaya tetapi lenggok dan zaman bahasa itu juga di ambil kira. Sekarang saya sedang mengedit novel 'Scattered Bones' yang Dr.Hasnah Ibrahim terjemahkan. Pada waktu yang sama ada beberapa perkembangan yang sedang berlaku.

Oh! Sebelum itu, baru-baru ini adek angkat (pet brother) saya yang telah lama menghilang (lost contact) telah muncul semula. Saya pun buka balik album lama waktu di Kampus UITM Dungun
dulu. Kelakarnya melihat foto2 yang orang2nya 'slim2', cantik2 dan 'handsome2' belaka! Those were the days! Saya dulu jadi Ketua Kebudayaan, jadi tiap2 semester break kena cari bahan untuk pertunjukkan bila buka semester baru. Adek angkat saya, Fawaz, yang nakal tetapi sangat artistik dan kreatif, selalu tolong kakaknya. Kampus kami dulu di Sura Gate, sungguh indah dan nyaman. Pentas persembahan kami berhadapan dengan Laut Cina Selatan, sangat dramatik. Waktu semester pertama, saya menari tarian Ulik Mayang dengan seniors. Ketika mengulik mayang, laut bergelora malam tu, panggilan pemujaan dalam tarian membuat kami rasa seram sejuk. Banyak memori di sana yang menjadi pengalaman dan pelajaran yang tidak dapat kami lupakan. Alhamdulillah..........kami semua jadi manusia yang berguna!

Yang 'handsome' tinggi lampai di tengah tu......Fawaz.


Untuk projek 'Hari Puisi' anjuran Persatuan Kebudayaan ITM Dungun, penulis Usman Awang, Sutung Umar dan Dinsman dari Jabatan Sastera ,DBP, di undang untuk meraikan acara tersebut.



Perkembangan yang saya maksudkan ialah satu hajat yang saya belum dapat merialisasikan. Saya teringin sangat mengadakan satu acara pembacaan puisi santai, sepertimana arwah Usman Awang suka mengadakan dulu. Oleh kerana tarikh lahirnya akan tiba tidak lama lagi, maka saya bercadang untuk mengadakan acara tersebut pada hari itu. Mesyuarat pertama telah di adakan dan mesyuarat ke 2 akan menyusul minggu depan. Program sedang di atur dan penajaan juga dalam proses. Saya tidak akan menyebut dulu siapa penaja sebab hitam-putihnya belum sampai. Akan saya maklum perkembangan tentang acara ini minggu depan.


Saya ada satu lagi berita gembira buat masa ini! ITNM berminat untuk menolong UA Enterprises Sdn. Bhd., menerbit buku 'Jiwa Hamba/Enslaved Soul dan 'Scattered Bones' yang akan siap untuk di bukukan tidak lama lagi!! Syukur......ada apresiasi dan memahami dengan tulus dan ikhlas.

4 comments:

kahsinaw said...

Assalamualikum Lyna,

Apa Kabar?

lyna ua said...

khabar baik. Boleh saya tanya, siapa yang menanyakan khabar?

kahsinaw said...
This comment has been removed by a blog administrator.
lyna ua said...

kahsinwa, sorry it was deleted. Well, if I had known who you were, taklah kena delete. Buat orang suspence saja! Anyway, it was fun talkin to you. My warm regards to faridah n famly. Salam.
P.S. Jangan salah guna perkataan nex time. Padah nanti! He! He! He!