Wednesday, May 28, 2008

Orang baru!

Sewaktu saya sedang mabuk dengan terjemahan puisi2 Usman Awang ke bahasa Inggeris, adik saya yang bongsu, Maya, telah melahirkan puterinya yang kedua pada subuh hari selasa 27 Mei, kelmarin. Lahirlah cucu tok ayah (Usman Awang) dan mak tok (Hasnah) yang ke 10! Maya dan puterinya selamat dan sihat. Syukur kepada Illahi.

Puteri yang belum di beri nama ini, wajahnya tenang dan matanya yang merenung dengan kerut dahi mirip tok ayahnya, seperti seorang yang lebih cerdik dan matang dari umurnya yang belum sehari di dunia ini. Orangnya belum pandai menjerit2 meminta perhatian, hanya mencebik dan merengek halus penuh kesedihan. Setelah mendapat sedikit susu dari ibunya, dia tidur lega dan tenang. Sesekali mukanya sedih dan nangis perlahan dalam mimpi. Mungkin dia sedih meninggalkan Tuhan dan syurga, datang ke dunia yang serba kekurangan dalam segala yang indah dan mulia. Perbezaan yang sungguh ketara hingga mungkin dia belum dapat menerima hakikat yang sebenar lagi.

Doa tante lyna untuk mu puteri tercinta.........semoga panjang umur, murah rezeki, jadi manusia yang baik hati, pintar, berbudi bahasa, mempunyai hati dan cinta yang jernih....sejernih cinta Tuhan.

Kepada Maya dan Iwan, tahniah dan syukur Alhamdullilah! Jadilah mama dan ayah yang bijak. Kasih sayang tidak boleh di belah bagi tapi di beri dan di rasai sama rata untuk membina insan kurnia dari Tuhan. Good luck and all the best!

No comments: