Sunday, June 29, 2008

Malam Sebutir Bintang Dalam Kenangan...Usman Awang

Tanggal 12 Julai adalah tanggal keramat bagi saya dan adek-adek kerana itulah tarikh lahir arwah ayah kami. Untuk memperingati hari istimewa ini saya telah lama bercadang untuk mengadakan satu acara pembacaan puisi santai dengan teman-teman dan juga peminat-peminatnya seperti arwah ayah dulu kerap mengadakan acara deklamasi puisi begitu.

Rancangan yang pada mulanya 'simple' dan sederhana di tambah dengan doa dan 'fatihah' yang akan di sedekahkan, telah berubah menjadi satu acara yang gilang-gemilang. Mungkin seperti di katakan 'one thing lead to another', inilah yang terjadi. Saya bersyukur kehadrat Illahi kerana jadi juga acara yang pada mulanya kelihatan kabur
dalam segi perancangannya kerana tiada sumber dana untuk membuatnya. Tetapi kini Alhamdullilah kami ada penajaan yang kukuh. Maaf kerana tidak menghebohkan rancangan ini terlebih dahulu kerana terlalu sibuk menyiapkan perancangan untuk acara tersebut dengan penaja utama kami.

Oleh itu, saya akan warwarkan tentang acara tersebut di sini untuk makluman semua.

Pada 12 Julai 2008, jam 8 malam, satu acara bertajuk 'Malam Sebutir Bintang Dalam Kenangan...Usman Awang' akan di adakan di Institut Terjemahan Negara Malaysia. Acara usahasama ITNM dan UA Enterprises ini juga adalah satu majlis 'soft launch' untuk 2 buah buku karya Usman Awang yang telah di terjemah ke bahasa Inggeris dan bakal di terbit bersama.





Buku pertama ialah 'Scattered Bones', terjemahan dari novel 'Tulang2 Berserakan' Edisi Baru, terbitan UA Enterprises Sdn.Bhd. Penterjemahnya ialah Dr. Hasnah Ibrahim. Buku kedua ialah 'Jiwa Hamba/Enslaved Soul. Antologi puisi dwibahasa ini adalah satu kompilasi baru oleh UA Enterprises Sdn. Bhd. Pihak ITNM telah menyahut cadangan kami untuk berusahasama dalam hal penerbitan kedua-dua buku tersebut. Harapan kami agar usaha murni ini akan berterusan demi memartabat dan memelihara berterusan kesusasteraan negara kita.

Pada malam tersebut kami akan memaparkan karya-karya Usman Awang dalam berbagai cara. Kami bukan sahaja akan mengadakan deklamasi puisi oleh teman-teman beliau yang juga tokoh-tokoh sastera Melayu, seperti: SN Dato' A. Samad Said, Sutung Umar RS dan Dinsman tetapi kami juga akan mengadakan acara pembacaan satu bab novel 'Scattered Bones' dan drama sebabak 'Matinya Seorang Pahlawan (Jebat) oleh Dato' Rahim Razali. Ini adalah separuh dari acara-acara yang bakal di paparkan.

Satu press conference tentang acara ini akan di adakan di ITNM pada 2 Julai ini di ITNM. Saya mohon dengan doa agar acara yang saya tidak menyangka sama sekali akan menjadi sebesar ini, akan di limpah restu Yang Maha Esa, Insyaallah.

7 comments:

Anonymous said...

askum k.lyna..
ni url blog roy ek..
http://damiansjournal.blogspot.com/

Wakmasnoor said...

Wish u luck and all the best my friend.

Take care...

emilayusof said...

Syabas, kakak!

lyna ua said...

Salam Semua,
Jemput hadir pada malam 12Julai 2008.
Kita raikan seorang tokoh negara
kita yang karyanya masih releven
sekarang walaupun dihasilkan pada
zaman yang kita tidak kenal.

Jumpa nanti, Insyaallah.

lutfi said...

Assalamualaikum.
Ya, Karya Usman Awang karya sepanjang masa.
salam

kahsinaw said...

ASM, I am really very sorry Lyna cos I have to admit that I am really not a very serious blogger. If I am I would not have missed that tarikh keramat the 12th July. I would definitely have taken pains to attend that function so that I can meet up with you. Anyway you seem to be really busy. I just wish that anytime you happen to head towards the KLIA you will not forget to drop by our humble abode in Kota Warisan. Kak Eda and me would definitely like to meet up with you, your husband and your children

kahsinaw said...

ASM Lyna,

Perhaps if it is not too troublesome, you can just send me an sms if anytime you have some other function that I can attend or you can just alert me to look at your blog.